Lokalgitte eksamener, muntlig eller praktisk-muntlig gir muligheter til å motiverer elever på deres premisser. I medie- og informasjonskunnskap i vår, løste flere av elevene ved Sogndal VGS muntlig-praktisk eksamen med sosiale medier. Med motivasjon følger ytelse og læring.
Dagens unge er premissleverandører for utvikling og bruk av sosiale medier. Disse er medieuttrykk ungdom er hjemme i. Gjennom å fokusere på faglig bruk av sosiale medier gjennom skoleåret, får de verktøy som motiverer til kunnskaps-formidling og læring, og potensiale kommer gjerne tilsynet i ytelsen til en slutteksamen.
Våren 2011 dreide oppgaven seg om informasjonskløfter. To elevproduksjoner merket seg særlig ut. Det ene er en læringsressurs om informasjonskløfter og medieideologier i Kongo, Burma og Norge. I læreboka er informasjonskløfter omtalt, men ikke eksemplifisert. Slik fyller læringsressursen et behov i faget. Adressen er følgende: http://infoklofter.blogspot.com/. Ressursen er lagt inn i NDLArena.
Den andre produksjonen er artikkelen Informasjonskløfter for nynorske Wikipedia. Eleven hadde vært interessert i tema over lenger tid på tvers av fag og så mangler ved Wikipedia-artikkelen på bokmål. Som nynorskspråklig elev valgte hun å skrive artikkelen på nynorsk med støtte i andre fag som samfunnsfag og politikk.
Disse to elevene, og de andre i gruppa som valgte å ta i bruk sosiale medier i forbindelse med eksamen, viser forsåelse både for sosiale medier og hvordan faglig innhold kan tilrettelegges for videre bruk på nett. Dette viser potensiale som ligger i å bruke sosiale medier som læringsressurs overfor elevgruppa som er vokst opp med IKT og sosiale medier som del av sin hverdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar